سیستم سوخت رسانی خودرو و کاربرد آن

سیستم سوخت رسانی خودرو و کاربرد آن

یک ماشین برای حرکت به چه چیزی نیاز دارد؟ مطمئناً اولین پاسخ همه ما سوخت است. خوب این سوخت چگونه به موتور ماشین می رسد تا آن را به انرژی مکانیکی تبدیل کند و ماشین را حرکت دهد. این کاری است که سیستم سوخت خودرو انجام می دهد. سیستم سوخت رسانی یا سیستم تزریق سوخت در خودرو عملکردی مشابه سیستم گردش خون در بدن دارد.

یعنی تامین انرژی لازم برای عملکرد قسمت های مختلف خودرو ضروری است. بنابراین این سیستم یکی از حیاتی ترین سیستم های فنی در یک خودرو به حساب می آید و سلامت و کیفیت عملکرد آن تاثیر مستقیمی بر کارایی خودرو و سایر سیستم های آن دارد. ما می خواهیم با هم جزئیات بیشتری در مورد این سیستم و همچنین انواع آن بررسی کنیم. عملکرد سیستم سوخت رسانی خودرو

وظیفه سیستم سوخت رسانی در خودروها تزریق مخلوطی بهینه از هوا و سوخت به موتور خودرو است. این باید بر اساس شرایط کار موتور در هر زمان مشخص انجام شود. یعنی سوخت گیری باید با توجه به شرایط مختلف موتور در حین حرکت انجام شود. یعنی در زمان های استارت اولیه و زمانی که موتور سرد است، فاز بعد از روشن شدن و گرم شدن موتور، زمانی که خودرو در حال حرکت و شتاب گیری است، موتور نیاز به سوخت دارد تا در سرعت های مختلف تزریق شود و سوخت. سیستم باید این سرعت ها را همزمان حفظ کند. تزریق را تنظیم کنید.

تاریخچه استفاده از سیستم های سوخت رسانی در خودروها به دهه 80 قرن 18 میلادی بازمی گردد. اما گسترش چنین سیستم هایی و بهبود عملکرد آنها از دهه 20 قرن نوزدهم توسط شرکت بوش مشخص شد.

انواع سیستم سوخت رسانی خودرو

سیستم های سوخت به 2 دسته کلی کاربراتوری و انژکتوری تقسیم می شوند. سیستم‌های سوخت تنها سیستم رایج قبل از سال 1980 بودند. اما از دهه 1980، خودروسازان به فکر مدیریت بهینه سوخت در خودرو و سپس مدیریت عملکرد موتور به طور گسترده‌تر افتادند. در غیر این صورت نمی توانند خود را با قوانین زیست محیطی تطبیق دهند و صنعت خودرو از این قوانین آسیب جدی خواهد دید.

همچنین سیستم های قدیمی در لوازم یدکی برلیانس قادر به پاسخگویی به نیازهای موتورهای جدید نبودند. بنابراین سیستم های تزریق وارد این عرصه شده اند. تفاوت اصلی این دو سیستم در نحوه تزریق سوخت به سیلندرها است. سیستم های تزریق سوخت را به شکل ذرات بسیار ریز به داخل سیلندر تزریق می کنند، در حالی که سیستم های کاربراتوری سوخت را به سیلندر تزریق می کنند. انژکتور یا سیستم انژکتور سوخت یکی از مهم ترین قطعاتی است که در خودروهای سوخت رسان نقش اساسی دارد. برای داشتن عملکرد مناسب موتور خودرو باید از انژکتورها به خوبی مراقبت کرد. زیرا استفاده از سوخت بی کیفیت با ذرات ناخالصی احتمالاً می تواند عملکرد این قطعه را تحت تأثیر قرار دهد.

انژکتور سوخت چیست؟

انژکتور در خودرو قطعه ای است که در ورودی سیلندر قرار می گیرد و وظیفه آن تنظیم و تزریق سوخت به سیلندر خودرو می باشد. طی این فرآیند احتراق سوخت انجام می شود و انرژی خودرو برای حرکت تامین می شود. اگر انژکتور به درستی کار نکند، خودرو دچار مشکل می شود. در این شرایط پارگی را در ماشین می بینید. انژکتور در خودرو یک قطعه الکترونیکی مکانیکی است که در ابتدای سیلندر قرار می گیرد.

قبل از استفاده از این قطعه در طراحی موتور خودروها، توسط کاربراتور تغذیه می شد. کاربراتور سوخت را به سیلندرها فرستاد. و این در حالی است که خودروهای کاربراتوری استهلاک بالایی داشتند و میزان هدر رفت سوخت بالا بود. در نتیجه انژکتورها به تدریج تعویض شدند.

خودروهای مجهز به سیستم تزریق دارای سنسورهای مختلفی هستند که فعالیت های فنی خودرو را بررسی می کنند. از میان این سنسورها می توان به دو سنسور موتور، فشار منیفولد، سوپاپ گاز و سنسور اکسیژن اشاره کرد. این سنسورها اطلاعات قسمت های مختلف موتور را بررسی کرده و برای پردازش به سیستم ECU خودرو ارسال می کنند. این سیستم دستورات لازم برای عملکرد بهینه موتور را به قسمت های مختلف از جمله انژکتور خودرو ارسال می کند.

انژکتور سوختن

احتراق داخلی به دو صورت تزریقی و تزریق مستقیم انجام می شود. انژکتور برای وسایل نقلیه تزریقی استفاده می شود. این قسمت در ابتدای ورودی هوای سیلندر قبل از شیر یا داخل محفظه احتراق قرار می گیرد. برای هر سیلندر می توانید از یک یا دو انژکتور استفاده کنید. انژکتور سوخت را مانند پودر به داخل سیلندر می پاشد تا سوخت کاملا در محفظه احتراق قرار گیرد. بنابراین مستقیماً به کامپیوتر خودرو متصل می شود و سوخت سیلندر را تامین می کند. سنسور اکسیژن در کنار سیلندر وظیفه تامین اکسیژن سوخت را دارد. اگر سوخت بیش از حد یا خیلی کم باشد، عملکرد خودرو تحت تأثیر قرار می گیرد. اگر سوخت به مقدار کم به سیلندر تزریق شود، شاهد پارگی خودرو خواهید بود. اگر این اسپری بیش از حد بزرگ باشد، احتراق به درستی انجام نمی شود.

مقاومت انژکتور سوخت چیست؟

داخل انژکتورها یک آهنربا وجود دارد که دو پایه خروجی آن روی انژکتور نصب شده است. یکی از این پایه ها 12 ولت DC را از رله دوگانه و دیگری برق منفی را از ECU می گیرد. وقتی ECU تشخیص می دهد که سیلندرهای یک و چهار در حال شلیک هستند، فرمان منفی به انژکتورها می دهد. در سطح ملی، انژکتور دارای مقاومتی بین 12 تا 16 اهم است که مقاومت سیم پیچ انژکتور است.

انواع انژکتورهای سوخت کدامند؟

سیستم های تزریق به چند دسته تقسیم می شوند که شامل موارد زیر می شود:

سیستم های تزریق چند نقطه ای

در این سیستم ها از هر انژکتور به طور جداگانه برای تزریق سوخت به داخل سیلندر جداگانه استفاده می شود.

سیستم های تزریق مکانیکی

در سیستم های مکانیکی، سوخت به طور مداوم پاشش می شود.

سیستم های تزریق مکانیکی الکترونیکی

این سیستم ها محدوده عملیاتی بیشتری از موتور تا سیستم کنترل الکترونیکی حلقه باز را فراهم می کنند که در نهایت خودرو را نیرو می دهد.

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *