درب رادیاتور خودرو

درب رادیاتور خودرو

درب رادیاتور با وجود اندازه کوچک، طراحی بسیار کاربردی دارد و به کارکرد سیستم خنک کننده موتور کمک می کند. با مطالعه این مقاله باید با نحوه عملکرد سیستم خنک کننده خودرو بیشتر آشنا شوید. امروز در مورد تعریف، عملکردها، اجزاء، اصل کار، علائم بد و مزایا و معایب دروازه فشار رادیاتور بحث خواهیم کرد.

اکثر رانندگان عملکرد درپوش فشار رادیاتور خودروی خود را نمی دانند، اما یک مکانیک متخصص از مزایای آن آگاه است. علاوه بر این که این درپوش به عنوان پوششی برای جلوگیری از نشتی رادیاتور عمل می کند، این قطعه عملکردهای دیگری نیز دارد که در زیر توضیح داده شده است. درپوش فشار رادیاتور یک دستگاه مکانیکی کوچک است که فشار مایع خنک کننده را کنترل می کند. رادیاتور گرم کمک می کند. رادیاتور مخزنی است که مایع خنک کننده داغ را قبل از بازگشت به موتور برای خنک کردن آن حمل می کند.

درب ظروف به عنوان درپوشی عمل می کند که مایع را درون خود نگه می دارد، اما در اینجا متوقف نمی شود. هنگامی که دمای مایع خنک کننده افزایش می یابد، این مایع در نهایت می جوشد و پس از مدتی به بخار تبدیل می شود. نقطه جوش مایع خنک کننده در حدود 212 درجه فارنهایت معادل 100 درجه سانتیگراد است که در هنگام تحت فشار افزایش می یابد. در واقع این درپوش رادیاتور است که نقطه جوش مایع خنک کننده را حدود 45 درجه فارنهایت (7.2 درجه سانتیگراد) افزایش می دهد. عملکرد درپوش رادیاتور در موتورهای خودرو به شرح زیر است:

درپوش فشار رادیاتور در لوازم یدکی ام وی ام x33 فشار سیستم را روی 16 PSI نگه می دارد که از سرریز شدن مایع خنک کننده حتی در زمان بسیار گرم جلوگیری می کند. از آنجایی که سیال با گرم شدن منبسط می شود، درپوش فشار اجازه می دهد تا مایع خنک کننده در حین انبساط به مخزن هدایت شود. این کار برای حفظ مقدار صحیح مایع خنک کننده در رادیاتور در طول انبساط انجام می شود.

درپوش فشار رادیاتور از گیر افتادن هوا در سیستم خنک کننده جلوگیری می کند. هوای موجود در سیستم باعث خنک شدن ضعیف و خوردگی اجزای سیستم خنک کننده می شود. مایع خنک کننده در مخزن خارجی مکیده می شود و جایی برای هوا باقی نمی گذارد.

شیر فشار نقش مهمی در عملکرد صحیح موتور دارد. بنابراین باید به صورت دوره ای مورد بررسی قرار گیرد و در صورت خرابی، جایگزینی مناسب در نظر گرفته شود. حتما از نسبت آب به ضد یخ 50/50 استفاده کنید. پوشش فشار رادیاتور از یک ورق فلز قلع در بالا و سایر قسمت های کاربردی مانند فنر، سوپاپ، میله نازک و لاستیک تخت تشکیل شده است. تمامی این اجزا در قسمت “اصول درب رادیاتور” درب توضیح داده شده است.

اطلاعات روی درب رادیاتور حک شده است. یکی از این اطلاعات مربوط به بالاترین فشاری است که این درب می تواند تحمل کند. اگر فشار داخل رادیاتور از حد نرمال خود بیشتر شود، شیر زیر روکش فعال شده و آب داخل سیستم رادیاتور را به بیرون منتقل می کند. اکثر سیستم های خنک کننده موتور برای خنثی سازی و کنترل فشار اضافی و غیر استاندارد در این سیستم طراحی شده اند.

چرا فشار در سیستم های خنک کننده موتور افزایش می یابد؟

اصولا دلیل افزایش فشار سیستم های خنک کننده موتور عدم استفاده از ضدیخ در این سیستم و یا عدم کارکرد صحیح سیستم خنک کننده موتور است. در هر صورت آب داخل رادیاتور می جوشد و فشار مضاعفی ایجاد می کند که معمولاً درب رادیاتور را به بیرون هل می دهد. به همین دلیل است که در این مواقع هنگام باز کردن درب رادیاتور آب گرم با شدت زیاد به بیرون پرتاب می شود که بسیار خطرناک است. همچنین باید به خاطر داشت که خرابی واشر سرسیلندر و نفوذ کمپرسور موتور به این قسمت نیز در افزایش فشار مدارهای خنک کننده موتور موثر است. در همه موارد، این درپوش رادیاتور است که فشار را تحمل می کند. برای اینکه سوپاپ زیر درپوش رادیاتور کار کند و فشار هوای بالای داخل موتور را به بیرون منتقل کند. اما اگر این افزایش فشار ناشی از خرابی سرسیلندر باشد، فشار ایجاد شده هرگز به طور کامل آزاد نمی شود، به همین دلیل است که ممکن است هنگام باز کردن درب رادیاتور در هنگام سرد بودن موتور، صدای خروج هوا را بشنوید.

همچنین هنگامی که آب هنگام چرخش در موتور فشار غیر استانداردی را تجربه می کند، عبور از شیر درب رادیاتور و وارد شدن به مخزن انبساط از ورود این فشار به سیستم جلوگیری می کند. این حجم آب اضافی را می توان در حین خنک سازی مجدداً توسط سیستم به داخل رادیاتور مکش کرد، مشروط بر اینکه ساختار کلی سیستم به خصوص منبع انبساط کاملاً سالم باشد و به درستی کار کند. احتمالا با این توضیحات اهمیت درب رادیاتور و عملکرد شیر را به درستی درک کرده اید. در خرید خودروی دست دوم حتما به سلامت رادیاتور و درب آن توجه کنید.

درپوش فشار رادیاتور به راحتی قابل درک است زیرا نقطه جوش مایع خنک کننده را افزایش می دهد. این کار به همان روشی انجام می شود که یک زودپز دمای جوش آب را افزایش می دهد. این دستگاه در واقع یک شیر فشار شکن است که روی 15 PSI در خودرو تنظیم شده است. نقطه جوش آب با فشار زیاد می شود.

سیال در سیستم خنک کننده با گرم شدن منبسط می شود و فشار را افزایش می دهد. درب تنها مکانی در کل سیستم خنک کننده است که این فشار می تواند از آن خارج شود. فنر روی روکش حداکثر فشار را در سیستم خنک کننده تعیین می کند. هنگامی که فشار به 15 PSI رسید، دریچه باز می شود و خنک کننده داغ از طریق یک لوله باریک وارد مخزن سرریز می شود.

هوا جایی در ایجاد این خونریزی خنک کننده ندارد. به محض خنک شدن رادیاتور، خلاء در سیستم ایجاد می‌شود که باعث می‌شود یک شیر اطمینان فنری دیگر آب را از پایین مخزن سرریز بکشد تا جایگزین آبی شود که قبلاً در آنجا ذخیره شده بود.

درپوش رادیاتور به سیستم خنک کننده فشار وارد می کند تا با بالا بردن نقطه جوش، سطح تحمل آن را افزایش دهد. به ازای هر پوند فشار در یک سیستم خنک کننده بسته، نقطه جوش سه درجه افزایش می یابد. در سطح دریا، آب در دمای 212 درجه فارنهایت که معادل 100 درجه سانتیگراد است می جوشد. با افزودن 16 پوند فشار به سیستم، نقطه جوش تا 260 درجه افزایش می یابد. در واقع کلاهک از آسیب ناشی از جوشاندن مایع خنک کننده جلوگیری می کند. هنگامی که مایع خنک کننده گرم می شود، منبسط شده و حجم آن افزایش می یابد و فشار بیشتری بر سیستم خنک کننده وارد می کند. هنگامی که سیستم خنک کننده به درجه فشار (فشار توصیه شده سازنده سیستم برای آن سیستم) درب ها می رسد، فنر فشاری فشرده می شود و به مایع خنک کننده اجازه می دهد تا به مخزن کف جریان یابد. این فرآیند به مایع خنک کننده اجازه می دهد تا زمانی که سیستم خنک کننده در فشار کاری صحیح قرار دارد منبسط شود. علاوه بر این، درپوش رادیاتور دارای یک دریچه خلاء است که اجازه می دهد خنک کننده از مخزن زمین به رادیاتور جریان یابد. در هنگام خنک شدن فراهم می کند. هنگامی که دمای مایع خنک کننده کاهش می یابد، مایع خنک کننده منقبض می شود و خلاء ایجاد می کند. در این هنگام شیر خلاء باز می شود و مایع خنک کننده از مخزن روی زمین به داخل رادیاتور کشیده شده و به سطح مناسبی می رسد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *